maandag 23 april 2012

4.3 De telewerkovereenkomst

In de telewerkovereenkomst komen medewerker en de verantwoordelijk manager overeen hoe telewerken wordt toegepast binnen het bedrijf. De telewerkovereenkomst is de schakel, waarin de onderwerpen in de hiervoor besproken paragrafen samenkomen in dit document.
Zo is dit contract het document dat de fiscus als een van de voorwaarden accepteert om in aanmerking te komen voor belastingvrije telewerkvergoedingen. De telewerkovereenkomst bevat ook onderwerpen, die in de CAO-afspraken voor de betreffende branche zijn gemaakt. CAO partijen zullen overeenstemming moeten bereiken over de financiële kaders, met name over de vergoeding voor apparatuur, verzekeringen en investeringen in een gezonde werkplek. Daarnaast moeten werkgever en werknemer in een individuele overeenkomst afspraken maken over de invulling van telewerken. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om bereikbaarheid en overleg, en de taken die thuis worden uitgevoerd. Als laatste wordt in de overeenkomst opgenomen de eisen waar in het kader van Arbo-wetgeving aan voldaan moet worden.

In een standaard overeenkomst geeft de werkgever aan over welke zaken nadere afspraken nodig zijn. Het is zaak om in de telewerkovereenkomst niet af te spreken hoeveel tijd de werknemer maximaal mag telewerken, maar de zaak juist om te draaien. Afgesproken wordt wanneer de telewerker aanwezig is of bereikbaar is voor overleg. De invulling van die overeenkomst zal dus per geval verschillen. In de telewerkovereenkomst worden de volgende zaken opgenomen:

Vanuit fiscaal oogpunt:
  • een gedagtekend schriftelijk contract;
  • het contract op naam en adres van de werknemer vastgelegd;
  • het contract vermeldt de dag of dagen in de week dat de werknemer in de werkruimte thuis werkt;
  • de werknemer werkt tenminste eenmaal per week gedurende de gebruikelijke werktijd, zonder dat ook naar een arbeidsplaats buiten de woning wordt gereisd, voor de vervulling van zijn dienstbetrekking in de werkruimte met behulp van telematica;
  • Het contract wordt bij de loonadministratie bewaard.

Vanuit fiscaal en arbeidsomstandighedenoogpunt:
  • De inrichting van de werkruimte voldoet aan de in het Arbeidsomstandighedenbesluit gestelde eisen;
  • Arbeidsomstandighedenbesluit

Vanuit oogpunt van CAO:
  • CAO partijen zullen overeenstemming moeten bereiken over de financiële kaders, met name over de vergoeding voor apparatuur en de verzekering, en investeringen in een gezonde werkplek.
  • Beveiligingsaspecten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten