Onze maatschappij is met de invoering
van de computer aanzienlijk gewijzigd. Werd automatisering in de tweede helft van de vorige eeuw gebruikt om salarisadministraties sneller en efficiënter te
kunnen verwerken, vandaag de dag wordt de computer gezien als een
instrument om wereldwijd te communiceren (via internet),
productieprocessen uit te voeren of te ondersteunen (robotica),
vermindering van papierstromen in het kantoor
(kantoorautomatisering), en om het werk naar jou te laten komen in
plaats van dat jij naar het werk moet (telewerken). Mensen die
zonder telewerken niet voor het arbeidsproces beschikbaar waren,
komen zelfs weer in beeld (herintreders en arbeidsgehandicapten). Kortom
informatie- en communicatietechnologie hebben de maatschappij
veranderd en zullen dit de komende jaren blijven doen.
De digitale werker is in het Westen de
nieuwe medewerker, een groep van rollen die economisch steeds
belangrijker wordt. Digitale werkers stellen nieuwe eisen aan hun
werkomgeving en, in het kader van het onderwerp van dit boek, ze
kunnen grotere vrijheden hebben dan ooit tevoren. De organisaties
waarin ze werken moeten op deze nieuwe aanpak wel ingesteld zijn en
dat is op dit moment zelden zo.
Digitaal werken introduceert nieuwe
vrijheidsgraden, die goed te combineren zijn met de ambities van de
nieuwe (digitale) medewerker. Of ze te combineren is met de
bedrijfscultuur is een ander punt. Telewerken, het onderwerp van dit
boek, is een potentieel gevolg van de introductie van digitaal
werken. Digitaal werken kan prima zonder telewerken maar niet
andersom. Maar het is de vraag in hoeverre medewerkers het accepteren
dat er niet kan worden ‘getelewerkt’ terwijl collega’s en
vrienden dat van andere organisaties wel kunnen.
Telewerken kan voor veel bedrijven
soelaas bieden voor een aantal knelpunten, met name op de
beschikbaarheid van expertise. Aan de andere kant biedt telewerken de
medewerker voorheen ongekende vrijheden, maar ook legt het de
medewerker speciale verplichtingen op. Telewerken is kortom een
complex antwoord op een vraag, die u zich mogelijk niet eens gesteld
heeft. Dat bedrijven en organisaties zich op een standpunt moeten
stellen is echter overduidelijk: je kunt het je niet permitteren.
Wij, de auteurs, verwachten dat dit blog (ooit een boek, van papier) een gezonde en creatieve
bijdrage levert aan die discussie.
Met vriendelijke groet,
Jan Willem en Jeroen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten