Zijn er werkomgevingen, bedrijfstypen
of soorten werk te bedenken die meer of minder voor telewerken in
aanmerking komen? Ja natuurlijk en wel in eerste instantie is het
soort of type werk van belang.
Eerder al hebben we uiteengezet dat telewerken werk omvat dat niet bij de werkgever zelf plaatsvindt, maar dat wel een sterke interactie met het bedrijf vooronderstelt. Die interactie kan beperkt zijn tot de uitwisseling van informatie of documenten, maar het kunnen ook persoonlijke contacten zijn. Dat betekent dat garnalenpellen en keukens monteren, waarbij de interactie met het thuisfront minimaal is, en freelance auteurs, die geen werkgever erkennen, geen telewerkers zijn in onze definitie.
Eerder al hebben we uiteengezet dat telewerken werk omvat dat niet bij de werkgever zelf plaatsvindt, maar dat wel een sterke interactie met het bedrijf vooronderstelt. Die interactie kan beperkt zijn tot de uitwisseling van informatie of documenten, maar het kunnen ook persoonlijke contacten zijn. Dat betekent dat garnalenpellen en keukens monteren, waarbij de interactie met het thuisfront minimaal is, en freelance auteurs, die geen werkgever erkennen, geen telewerkers zijn in onze definitie.
Beperkt dit het telewerken tot de groep
van digitale werkers? Feitelijk wel, hoewel telewerk op zich niet
sterk digitaal hoeft te zijn. Chemici en biologen, administratief
medewerkers, unit managers, account managers en verkopers,
boekhouders en accountants, planners en projectleiders zijn allemaal
op zijn minst periodiek bezig met het opstellen, bewerken, corrigeren
of lezen van rapporten. Een deel van hen heeft bovendien werk,
waarbij informatie op afstand uitgelezen en beoordeeld kan worden.
Veel technici in de buitendienst vallen bij tijd en wijle onder deze
definitie: opmaken van urenstaten, declaratie van uren,
materiaalverbruik bij opdrachten, invoeren van nieuwe en aanpassen
van bestaande bestellingen. In het volgende blog gaan we uitgebreid
op dit onderwerp in. In dit blog bekijken wij met name de
bedrijfstypen.
Het bedrijfsleven laat een aantal
doorsneden toe, waarlangs je doelgroepen kunt onderscheiden.
Beroepsgroep, branche, omvang en locatie zijn allemaal mogelijk van
invloed op het succes van telewerken. Hoe zit het met de
verschillende branches?
De zelfstandige telt eigenlijk zelden
mee in de discussies rond telewerken: de schoenmaker of huisschilder.
Toch geldt hier ook de definitie van telewerken, namelijk zodra het
werk zich niet meer op de vaste, eigen werkplek verricht wordt. Een
zelfstandige, die werk mee naar huis neemt en daarbij via een
telecommunicatiemiddel gebruik maakt van de faciliteiten van het
eigen (of andermans) kantoor, hij of zij voldoet aan de definitie
telewerken: de adviseur, opleider of coach. Deze groep kenmerkt zich
door twee typen problemen: gebrek aan visie en gebrek aan geld.
Telewerken wordt zelden strategisch ingezet voor een
concurrentievoordeel, terwijl dat toch de moeite loont aangezien
anderen dat wel dreigen te gaan doen.
Er zijn zelfstandige beroepen, waarbij
het werk zich voornamelijk concentreert op en rond de werkplek.
Voorbeelden zijn de meubelmaker, de architect en de huisarts.
Telewerken zal zich bij deze groep met name concentreren op de
bijkomende werkzaamheden, zoals de administratie. Die kan namelijk
vrij eenvoudig thuis verricht worden waarbij men op afstand inlogt op
de eigen systemen. Dat vergt echter een behoorlijke investering in
technologie en het compliceert de beheersaspecten. Een systeem van
een huisarts, dat van buiten te benaderen is, dat vormt een
potentieel veiligheidsrisico.
Anders wordt het als ‘het werk’
door derden aangeboden wordt. Daarbij zal dan de technische
infrastructuur van die kant in elk geval opgelost zijn. Enkele
voorbeelden maken duidelijk wat we hier bedoelen. Huisartsen zijn
verplicht zich regelmatig bij te scholen. Daarvoor is nogal wat
vakliteratuur nodig. Zowel de literatuur als het lesmateriaal (en dus
de lessen) kunnen als telewerk aangeboden worden. Daarmee kan een
totale lesomgeving gecreëerd worden, inclusief docentbegeleiding en
voortgangscontrole. Zelfs de examinering kan, voor zover dat
theoretisch is, als een telewerkoplossing uitgevoerd zijn. Mogelijk
is de docent zelf dan ook aan het telewerken en misschien wel een
zelfstandige!
Architecten zijn vaak zelfstandig aan
het werk en leveren eind- en tussenresultaten aan de opdrachtgever
af. Als een architect in een team moet opereren, omdat er veel meer
partijen in de ontwikkelfase betrokken zijn, dan is directe
interactiviteit van belang en ligt telewerken voor de hand.
Weinig bedrijven in de sector midden-
en kleinbedrijf achten zich in staat telewerken een kans te geven. De
perceptie is dat de kosten op geen enkele wijze te rechtvaardigen
zijn en dat terwijl er aantoonbaar bedrijven zijn, die inmiddels een
uitstekende reputatie hebben opgebouwd met telewerken. Juist hier,
waar de concurrentie voor personeel zo voelbaar is, kan telewerken
een belangrijke indruk maken. Zeker in de dienstverlening zijn in het
MKB echte voordelen te behalen.
Bedrijven die uit hoofde van hun
werkzaamheden medewerkers toch al bij de opdrachtgever of thuis
plaatsen, hebben veel minder moeite met het concept telewerken. Een
deel ervan past het zelfs al toe, ook al noemen ze niet altijd bij
die naam. Voorbeelden zijn onder meer de administratiekantoren,
uitzendbureaus en de adviesbureaus. Denk hierbij aan accountants,
software specialisten, consultants en bedrijfsadviseurs. Maar de
schoonmaaksector en de installatiebedrijven werken feitelijk altijd
bij de opdrachtgever, al is dat in onze definitie niet direct
telewerk. Call centers en telemarketeers kunnen telewerken of doen
dat al. Denk hierbij ook aan de 06-sexlijnen (nu 0900), die vanuit
huis beantwoord worden door vrouwelijke medewerkers: telewerken avant
la lettre.
Het grootste struikelblok is de
complexiteit van de benodigde technische infrastructuur en de daarmee
gepaard gaande kosten. Internet, smartphones en tablets (plus een
winkel vol specifieke mobiele devices) bieden wel de basis, maar dan
nog moet er vrij veel gebeuren. Door de application
service provider of ASP, die van het bieden van
infrastructurele oplossingen zijn werk maakt, zijn de oplossingen
snel binnen handbereik gekomen. SaaS is zo'n voorbeeld:
software-as-a-service, waarbij de benodigde toepassing vanaf internet
gestart wordt in plaats van een installatie op de eigen computer. En
de 'cloud' is zo'n begrip waarbij zowel de toepassing als je gegevens
verdwijnen in de wolk van internetservers. Of dit nu de (beste)
oplossing is, daar komen we later nog op terug.
Het grootbedrijf heeft allerlei soorten
medewerkers in dienst en voor een deel van hen zal telewerken
technisch gezien zeker een optie zijn. De belemmeringen die het
grootbedrijf ziet zijn, in tegenstelling tot het MKB, vooral
ingegeven door inflexibiliteit van de organisatie en het management.
Dergelijke organisaties zijn veel verder geformaliseerd dan kleine
bedrijven. Het belangrijkste syndroom is het idee dat je als manager
hierdoor geen enkele grip meer hebt op de effectiviteit en de inzet
van je medewerker. Managen gebeurt in dergelijke omgevingen vaak via
sturing op parameters en de gebruikte meetpunten blijken in een
telewerksituatie te verdwijnen. Het is niet vreemd dat in dergelijke
situaties het initiatief vanaf de werkvloer komt en door bijvoorbeeld
een ondernemingsraad wordt uitgedragen. Management en
ondernemingsraad of andere vertegenwoordigers moeten dan samen zoeken
naar nieuwe stuurmiddelen.
Daarnaast draagt de sterke ICT
component bij aan een nachtmerrie voor de ICT- en de helpdeskmanager.
In uitzonderlijke situaties kan dat er toe leiden dat de betrokken
afdeling bedankt voor de eer en geen verantwoordelijkheid wenst te
dragen. Op het niveau van service-overeenkomsten (de Service
Level Agreements) moet u zeer heldere afspraken maken tot
hoe ver de begeleiding van de afdeling moet gaan. U moet na gaan
denken of een helpdesk een medewerker moet helpen als hij of zij een
systeem thuis niet aan de praat krijgt. Moet dat zo ver gaan dat de
helpdesk iemand langs stuurt als het telefonisch niet lukt? Sommige
problemen kun je niet anders dan ter plekke oplossen, omdat juist de
samenstelling daar, vaak in combinatie met de handelingen van de
gebruiker, tot afwijkend gedrag van het systeem leidt. En wat gebeurt
er als blijkt dat de medewerker zelf de storing veroorzaakt, zeker
als dat gebeurt door privé-gebruik (spelletjes, virus)?
Juist in het grootbedrijf moeten er dus
zuivere afspraken gemaakt worden. Die mogen er niet toe leiden dat de
beoogde effectiviteit van het telewerken teniet gedaan wordt.
Zijn er voordelen of beperkingen qua
sector of bedrijfstak? Eigenlijk niet, want het soort werk bepaalt de
mogelijke voordelen van telewerk en daarbij maakt het nauwelijks uit
of het de overheid betreft of een industrie. De voor- en nadelen zijn
voor medewerkers over alle sectoren vrijwel gelijk, terwijl die voor
de werkgever juist per bedrijfstak verschillen.
Suggesties met betrekking tot de
bedrijfstak:
- Zoek in uw bedrijfstak succesvolle of gefaalde voorbeelden. Analyseer de plussen en minnen en ga, waar mogelijk, eens langs en praat met de organisatoren.
- Bent u in uw sector, als u nu begint met de invoering van telewerken, een early adaptor of behoort u liever tot de grote groep volgers? Wilt u zich laten leiden door de ontwikkelingen of wilt u leidend zijn?
- Zijn er ontwikkelingen in horizontaal (branchevereniging) of verticaal (bedrijfskolom) verband, die u kunnen helpen? Misschien zijn er al werkgroepen die voorwerk verricht hebben.
- Ook extern bedrijfsadvies, externe administratie of accountancy en bedrijfsopleidingen kunt u als telewerk (laten) inrichten. Neem dat mee als u ontwerpen laat maken voor de benodigde technische infrastructuur en bij uw beleidsbeslissingen of de voorbereidingen daartoe.
- Mocht u zelf tot de doelgroep “extern bedrijfsadvies, externe administratie of accountancy en bedrijfsopleidingen” of een dergelijke dienstverlener behoren, informeer bij uw opdrachtgever eens naar de mogelijkheden, ook als u zelfstandig ondernemer bent.
- Zorg dat er een uitstekend en groeibestendig ontwerp ligt voor de technische infrastructuur. De architectuur later moeten veranderen is zeer kostbaar.
- Kunt u het (nog) niet in huis doen, vraag dan externe aanbieders eens naar de mogelijkheden. Let wel dat serviceverlening belangrijker is dan technische hoogstandjes. Steeds meer van deze hosting diensten worden aangeboden.
- Stel de door u gewenste dienstverleningsafspraak (Service Level Agreement) samen met de betrokkenen op, dus met vertegenwoordigers van zowel de ICT-kant als de uiteindelijke gebruiker.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten