Medewerkers moeten zich kunnen verplaatsen, van huis naar kantoor, naar klant of werkplek en tussen werkplek en kantoor en thuis. Functieafhankelijk kunnen dit bewegingen zijn op vaste, reguliere tijden en afstanden of juist ad hoc, ingegeven door de situatie van het moment, van de ene plek naar de andere en telkens op verschillende tijdstippen. Met de verminderde dienstverlening van het openbaar vervoer, gecombineerd met de opgelopen verwachtingen van de individuele werknemer neemt het gebruik van, van bedrijfswege verstrekt, vervoer, de lease-auto kortom, hand over hand toe. Aan de andere kant staan we steeds meer en steeds vaker in steeds langere files. De kosten, die met het vervoer gemoeid gaan, nemen voortdurend toe. Dat geldt zowel voor de directe kosten die met het vervoer zelf te maken hebben als de indirecte, die terug te voeren zijn op verminderde werklust door irritatie, vertragingen en verloren productieve uren.
Tel daarbij op de frustraties en de
toenemende kosten van het parkeerprobleem en u begrijpt dat zowel
werknemer als werkgever reden hebben om over het vervoersprobleem na
te denken. Sommige bedrijven bieden op de kantoorterreinen al
valet-parking aan of parkeerruimte op afgelegen terreinen met gratis
shuttle vervoer. Een medewerker die dagelijks twee of meer uur aan al
deze problemen kwijt is, raakt alleen al hierdoor danig
gedemotiveerd. Telewerken zou wel eens een belangrijke bijdrage
kunnen leveren aan het tevreden houden van de medewerker en het
bereikbaar houden van de kantoren en fabrieken.
Natuurlijk hebben lease-auto’s en
jaarabonnementen op het openbaar vervoer kosten die losstaan van het
werkelijke gebruik. Toch zijn er voldoende variabele elementen
(afgezien van de hierboven genoemde tevredenheid), die wel eens een
significante kostendaling tot gevolg kunnen hebben: brandstof, minder
kilometers per leasejaar, parkeerkosten en in de toekomst
kilometerheffingen. Met andere woorden: neem alle kostenfacetten in
ogenschouw en niet alleen de vaste elementen, die door telewerken
niet worden weggenomen. Niet naar kantoor komen als er geen reden
voor is, zou kostentechnisch wel eens een zeer geldige reden kunnen
zijn om telewerken in te voeren. Telewerken kan gunstig uitvallen als
hiermee thuiswerken bedoeld wordt, maar ook de invoering van lokale
kantoren (satellieten), waar het reisprobleem minder groot of zelfs
afwezig is, leidt tot een telewerkoplossing: Het Nieuwe Werken.
Nu ligt de nadruk hier sterk op de
lease-auto, maar ook bij het openbaar vervoer spelen dergelijke
argumenten. Door de voordelen van de vaste elementen (jaar- en
trajectkaarten) is hier minder voordeel te behalen, maar zodra er
variabele elementen inzitten (strippenkaart, kosten per rit,
parkeergelden of bewaakte fietsenstalling) kunnen deze meegenomen
worden.
Motiveren om mee te doen wordt
versterkt als het topmanagement deelname aan het gekozen model
beloont. De directeur, die voor zichzelf een parkeerplaats bij de
voordeur reserveert terwijl uw medewerkers en klanten zich een slag
in de rondte moeten rijden voor een plekje, werkt zeer demotiverend.
Het lid van het bestuur, dat laat weten dat hij thuis werkt en dat
ook zo noemt, straalt een heel andere boodschap uit.
Vervoerskosten en motivatie:
- Vraag de medewerkers die veel reizen eens, wat ze vinden van periodiek thuiswerken. Kijk daarbij met name naar reis(de)motivatoren: leuk vinden, ergernissen, vermoeidheid, door de werknemer te betalen variabele kosten.
- Reken uit welke variabele kosten bespaard kunnen worden door minder te reizen, ook door de werknemer. Denk daarbij aan brandstof, parkeerkosten en mogelijk toekomstig doorberekenen van variabel weggebruik.
- Heeft een dergelijk telewerkbeleid ook invloed op grote kostenfactoren, zoals het bestemmen van ruimte tot parkeerplek in plaats van kantoorruimte? Zeker in binnensteden zou vermindering van het aantal bedrijfsvoertuigen wel eens een positieve uitstraling kunnen betekenen voor uw organisatie: steek uw inspanningen dan ook niet onder stoelen of banken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten