zaterdag 17 december 2011

2.4 Mobiliteit en kennismanagement


Naarmate de Nederlandse economie meer en meer een economie van dienstverleners wordt, zullen meer medewerkers moeten gaan reizen naar opdrachtgevers. Voor deze medewerkers ontstaat een specifiek probleem: het actueel (“up to date”) houden van allerlei gegevens. Wie langs klanten gaat en daarbij niet frequent de organisatie aandoet, die dreigt het contact met de bedrijfskennis te verliezen. Andersom is de rest van de organisatie niet op de hoogte van de stand van zaken bij de betreffende medewerker. Het maakt daarbij niet uit of de medewerker ondersteuning aan de klant levert, in een verkooptraject zit of als adviseur aan de slag is.

Hoewel kennismanagement niet het onderwerp van dit boekje is, heeft telewerken er alles mee te maken. In de kenniscyclus wordt - in het kort - kennis ontwikkeld, gebruikt, verspreid, opgenomen, hergebruikt en samengevoegd tot weer nieuwe ideeën. Met kennismanagement ga je deze processen binnen de eigen organisatie bewust sturen. Het is niet voor niets dat we steeds weer horen praten over de kenniseconomie: het oude adagium ‘kennis is macht’ wordt vervangen door ‘kennis delen is kennis vermenigvuldigen’. Medewerkers moeten dus in staat zijn kennis van de onderneming op te halen en te gebruiken en kennis toe te voegen aan het bedrijf.

Laten we hier niet te academisch over doen. Het gaat gewoon over actuele zaken als voorraadstanden, aankomst- en levertijden, wie-is-wie en wie-weet-wat, praktische probleemoplossingen, orderstatus, handleidingen en voorschriften. Wie eenmaal de weg op gaat heeft de situatie op het moment van vertrek als referentie. Telewerkers krijgen, afhankelijk van de door het bedrijf geboden oplossingen, de mogelijkheid zich voortdurend op de hoogte te stellen van de laatste informatie. Bovendien zijn zij in staat actuele en relevante gegevens uit ‘het systeem’ te halen of daarin te plaatsen zonder tussenkomst van derden.

Het zal duidelijk zijn dat hierbij twee aspecten belicht moeten worden: de techniek die dit mogelijk moet gaan maken en de cultuur, waarin medewerkers ook werkelijk kennis willen delen.

Uw referentiekader voor kennis:
  1. Is kennis een doorslaggevende factor voor uw bedrijfssucces?
  2. Moeten medewerkers gebruik maken van actuele informatie en wordt daar veel naar gezocht?
  3. Heeft u medewerkers die in de huidige situatie al onderweg zijn en hoe en hoe vaak werken zij hun kennis bij?
  4. Zijn uw medewerkers bereid om hun kennis a priori te delen of worden ze liever op persoonlijke basis om hun kennis gevraagd?
  5. Bent u in staat uw medewerkers te belonen voor het verspreiden en delen van kennis? Denk hierbij aan het houden van voordrachten, het schrijven van handleidingen, het geven van cursussen en coaching.
  6. Kunt u situaties benoemen waarbij gebrek aan kennis heeft geleid tot verlies van opdrachten, klanten of waardoor activiteiten, zoals projecten, mis zijn gelopen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten