maandag 23 januari 2012

3.3 Telewerk-functies

Als u als manager wilt nagaan welke functies zich lenen voor telewerken, zult u ongetwijfeld functie-overzichten vinden bij uw branche-organisaties, in de literatuur of in telewerkrapporten. Deze informatie gaat naar onze mening vaak uit van reeds bestaande organisatiestructuren, die veelal gebaseerd zijn op vaste kantoorwerktijden en een vast omschreven werkplek. Vervolgens wordt op deze elementen ingespeeld door telewerken te introduceren.
Het kan dan betekenen dat telewerken een deeloplossing is, waardoor de functie afvalt voor telewerken, terwijl herinrichting van het werk op basis van telewerken de bedrijfsprocessen en de werkactiviteiten juist wel positief kan beïnvloeden.

Bij telewerken worden werkzaamheden verricht via de computer op plaatsen en tijden dat het bedrijf of persoon dat uitkomt en de input en output worden via telecommunicatiefaciliteiten verstuurd. Dit versturen kan vanuit huis, hotel, restaurant, congrescentrum, auto, trein, schip, vliegtuig, zelfs vanaf een tropisch eiland. Voorwaarde is dat er minimaal een telefoonverbinding aanwezig is, alhoewel internet via de satelliet zelfs tot de technische mogelijkheden behoort. De vele zakenlieden die met laptop, tablet en smartphone de wereld overtrekken kunnen elektronisch communiceren met het bedrijf: telewerken in optima forma. De functies die voor telewerken in aanmerking komen zijn legio en nemen in de toekomst alleen maar toe. De informatiemarkt is nog steeds groeiende.

Voorbeelden van telewerken, waarbij flexibele werktijden bepalend zijn, zijn de “cottages” in Ierland en Schotland, die overdag clearingactiviteiten verrichten voor banken in Amerika, die op dat moment gesloten zijn, omdat het avond of nacht is. De volgende dag kan de bank met een “schone” lei starten.

In centraal Engeland is een arbeidsmarkt aan huisvrouwen op boerderijen (dus niet boerinnen) en landgoederen ontsloten, die via internet werken en zo nu ook veel sociale contacten onderhouden. In Apeldoorn maakt een vertaalbureau gebruik van vertalers en tolken, die in het land wonen waar de taal wordt gesproken. Zo blijven zij constant op de hoogte van veranderingen in de taal, waarin het gebruik van nieuwe woorden aan de orde van de dag is. E-mail en PC vormen de basis van de business en telewerken de organisatievorm. Het kan dus gebeuren dat een Griekse tolk zijn vertalingen vanaf Kreta e-mailt naar Apeldoorn.

Een, eveneens kleine, organisatie die hoogwaardige hard- en software ontwikkelde schakelde voor een deel van haar activiteiten Oost-Europese wetenschappers in, die via internet informatie met het Westen konden uitwisselen. Deze werkten vanaf hun werkplek daar en wisselden hun informatie via telecommunicatie uit, eerst in de vorm van faxen en verwisselbare schijven en later via internet.

Hieronder geven wij u een lijst, een opsomming van voorbeelden van werksoorten, die weliswaar niet uitputtend is maar welke wel kan helpen om deze keuzes te maken:


  • Communicatie
    • Een-op-een (de brief) en/of een-op-veel (de poster)
    • Push (wordt gebracht: de brief, het memo) en/of pull (wordt gehaald: de poster, het prikbord, de handleiding)
    • Push-pull combinaties zoals bijdragen aan groeps- of bedrijfsbrede discussies.
  • Kennisbeheer: lezen en ophalen van documenten, handleidingen, voorbeelden, product-, dienst-, project- en klantinformatie maar ook het toevoegen hiervan
  • Redactioneel en schrijfwerk: ophalen, aanpassen en terugzetten van documenten.
  • Invoeren, ophalen, wijzigen van informatie in een gegevensbank: opdrachten, facturen, polissen, artikel- en klantbestanden
  • Bijhouden van persoonlijke urenstaten
  • Aanvragen van verlof en allerlei andere HRM-gerelateerde informatie
  • Opvoeren van inkoopbestellingen
  • Opvragen van informatie in een klantomgeving en een on-line presentatie
  • Voor alle invoer-acties geldt de keus: in serie (batch) of direct (on-line)
Kortom, overal waar informatie wordt opgehaald, eventueel bewerkt en teruggezet.

Feitelijk kan je het werk onderverdelen in een groep van slechts vier categorieën:

  1. Het onder medewerkers verspreiden en ontvangen van berichten: e-mail en verwante technieken
  2. Het bewerken van individuele documenten: document
  3. Het bewerken van de inhoud van documenten: content
  4. Het bewerken van de inhoud van een gegevensbank ofwel database
Het onderscheid tussen categorie 2 en 3 is relevant. Kennisbeheerders, archivarissen, veel juristen, boekhouders en website beheerders doen aan document management. Het terugvinden van een specifiek document is voor hun werk van belang. Auteurs, redacties en kenniswerkers doen aan content management: het gaat niet om het document of de opmaak, maar om de inhoud ervan.

Kortom, er zijn vele functies en werkprocessen die met telewerken effectiever en efficiënter verricht kunnen worden. Om een beeld te geven van de mogelijke functies die binnen uw eigen bedrijf voor telewerken in aanmerking kunnen komen, introduceren we verderop het V6-procesmodel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten