vrijdag 6 januari 2012

3.1 Motivatoren voor de medewerker

Daarmee zijn we aangekomen bij de andere kant van de argumentatie voor en tegen: de positie van de medewerker zelf. Uiteindelijk draait de succesvolle invoering om hem en haar. Telewerken geeft een zekere vrijheid aan de medewerker, die daar ongetwijfeld gevoelig voor is. Het geeft blijk van een bepaalde volwassenheid als de chef / manager kan zeggen “werk dat niet op de zaak uit, maar thuis of bij de klant”.

Thuis en bij de klant wordt de medewerker niet meer beloond voor de aanwezigheid, maar voor het geleverde werk. Natuurlijk realiseren we ons dat met name ondernemingsraden en vakbonden problemen hebben met prestatiebeloning. U moet dat argument hier dan ook niet al te letterlijk opvatten, maar er is bij telewerken geen andere mogelijkheid om de inzet van de medewerker bij te houden dan te kijken naar output. Aanwezigheid, uren ingelogd zijn, bij telewerken spelen deze meetbare grootheden geen rol meer. Het aantal afgehandelde dossiers en aanvragen zegt echter alles, want dat is meetbaar. Als u daar niet direct een lineaire relatie met de beloning aan wilt of kunt koppelen, dan kunt u natuurlijk toch wel praten over de verwachtingen, de boven- en ondergrenzen van acceptatie en andere performance indicatoren.

Dit deel dreigt snel in algemeenheden te verzanden: de werknemer vindt, de werknemer wil ... terwijl de ene werknemer de andere niet is. Er is natuurlijk sprake van een combinatie van factoren, waarbij leeftijd en anciënniteit, huidige werkdruk, verantwoordelijkheidsgevoel, persoonlijke effectiviteit, soort werk en wederzijds vertrouwen allemaal een rol spelen. Een pasgearriveerde schoolverlater zal je minder snel laten telewerken dan een kei, die al jaren toont uitstekend in staat te zijn de eigen boontjes te doppen.

Daarnaast is er de behoefte, of de afwezigheid daarvan, om zich als werknemer zichtbaar op te stellen. Zichtbaarheid kan een positief effect hebben op bij voorbeeld de kans op promotie. Er zijn werknemers die, terecht of onterecht, menen dat dit in hun situatie zo is. Zij zijn in dergelijke omgevingen niet gemotiveerd om thuis of weg van kantoor te werken. De invoering van telewerken zou dan wel eens op veel, onverwachte, tegenstand kunnen stuiten. Zodra telewerkers gaan vermoeden dat zij achtergesteld worden of dreigen te worden, dan is het enthousiasme verdwenen. Let hier op, je kunt voorkomen dat dergelijke situaties ontstaan. Maak afspraken, openbaar, op welke wijze telewerken en verminderde zichtbaarheid de kansen op promotie (positief) beïnvloedt. Stem dat af met de belangenvertegenwoordigers en met de individuele werknemer.

Veel medewerkers voelen het werken zonder dat ‘de baas’ meekijkt als een prettige vorm van extra verantwoordelijkheid. Het geeft vaak die rust, die nodig is om geconcentreerd te kunnen doorwerken. Niet alle medewerkers zijn daar echter blij mee en hebben behoefte aan de persoonlijke acceptatie van de chef. Zij zijn degene die uit een onbepaalde onzekerheid regelmatig hun werk laten controleren en om accordering vragen. Zij hebben ook met grotere regelmaat behoefte aan een schouderklopje dan de meeste medewerkers. Voor hen kan telewerken een straf worden omdat ze de directe feedback op hun opereren missen, waarmee de onzekerheid vergroot wordt. Dat kan er toe leiden dat de kwaliteit van het geleverde werk, maar ook het werkplezier van de medewerker, vermindert. Daardoor worden ze teruggeroepen en vast op kantoor geplaatst, wat mogelijk onbewust toch de intentie was, waardoor de kwaliteit weer omhoog gaat. Een personeelsmanager moet zich dus mede bewust worden van deze elementen: anciënniteit, zichtbaarheid en promotie, zelfstandigheid, zelfvertrouwen.

Een belangrijke reden om te werken is de sociale omgeving: het werken met elkaar, de koffiehoek, de roddel en de gezelligheid. Veel medewerkers vinden het werken in een sociale omgeving een sine qua non voor het werk. Telewerken dreigt mensen, net zoals niet-werken, in een sociaal isolement te plaatsen. Telewerken moet dus in de ‘tele-omgeving’ leiden tot een andere sociale structuur, waarbij de huisomgeving of de werkomgeving bij de opdrachtgever de werknemer op kan vangen. In de thuisomgeving kan dat tot verrassende resultaten leiden: werknemers gaan hun werkzaamheden naar de vrije uren verplaatsen. Hierdoor zijn ze in staat de daguren door te brengen met buren en bekenden, bij de koffie of op de tennisbaan. Dat kan overigens leiden tot een bereikbaarheidsprobleem, waar u goede afspraken over moet maken.

Om in een dergelijke situatie het contact met kantoor niet te verliezen zou de werkgever zich sterk moeten maken om zodanige technische en organisatorische faciliteiten te bieden dat de medewerker een sterke sociale binding met de andere (tele)werkers geboden wordt. Te denken valt aan mobiele telefonie en teleconferencing, aan discussiegroepen op een bedrijfsnetwerk, aan e-mail. Met nadruk herhaal ik dat het hierbij ook gaat om de organisatorische faciliteiten – techniek alleen lost niets op. Het gemis aan een deel van de sociale contacten kan wel eens gecompenseerd moeten worden met meer of intensievere bedrijfs- of afdelingsuitjes.

Andere belangrijke factoren zijn al eerder genoemd, omdat zowel de overvolle kantoorpanden als de reisproblematiek ook voor medewerkers argumenten kunnen zijn om telewerken als volwaardige optie mee te nemen.

Om rekening mee te houden:

  1. Wat zijn de belangrijkste motivatoren van de medewerker om telewerken te ondersteunen? Kijk naar verantwoordelijkheid en zelfstandigheid, persoonlijke (huis)omstandigheden, vrijheden voor de werkverdeling, reisfactoren en werkplekverdeling op kantoor.
  2. Wat zijn de belangrijkste demotivatoren? Hoe ga je om met zichtbaarheid en promotie? En wat doet u met de behoefte tot feedback als uiting van onzekerheid?
  3. Hoe onderhoud je de sociale arbeidsfactoren van telewerkers? Hoe voorkom je dat medewerkers in een isolement raken? En, niet onbelangrijk, hoeveel werktijd en geld heeft u daarvoor over?
  4. Betrek waar mogelijk de ondernemingsraad in een zo vroeg mogelijk stadium bij uw plannen.
  5. Op welke wijze ga je deze elementen inzetten bij de beslissing rondom en de eventuele invoering van telewerken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten