Fase 2 en 3: Selecteren afdelingen en trainen personeel
Zelfstandig kunnen werken is belangrijk
bij telewerken. Dat hangt niet alleen af van het werk, maar ook van
het bedrijf. Als de chef erg dirigistisch is, wordt telewerken niets.
Telewerken vergt een professionele houding, erop vertrouwen dat
mensen het werk doen. Chefs coachen daarbij; het bedrijf faciliteert.
Daarnaast is communicatie essentieel. Vanuit een zelfstandige
taakopvatting werken mensen wel vaak samen in projecten bijvoorbeeld.
Elkaar kunnen bereiken en overleg kunnen organiseren, stelt aan
telewerken meer eisen.
Daarnaast moet de organisatie aandacht hebben
voor de risico's van telewerken en moeten er voorwaarden worden
geschapen om deze tegen te gaan. Dat kan beter als manager en
medewerker regelmatig tijd inplannen om het werk te evalueren en
elkaar op de hoogte houden. Teamwork, zelfstandig kunnen werken en
een goede IT infrastructuur zijn bepalend voor succesvol telewerken.
Informeel contact is vaak de smeerolie
voor de organisatie. Het geeft nieuwe medewerkers ook de kans om te
leren van ervaren medewerkers. Maar wanneer ervaren medewerkers veel
thuis werken is het mogelijk dat deze ‘leercontacten' verminderen.
Aandacht voor leermogelijkheden verdient dan ook aandacht, bij
voorkeur in groepsverband met collega’s.
Door regelmatige afwezigheid van de
telewerker is er minder zicht op de ontwikkelingen en groei van de
medewerker. Zowel voor de telewerker als de organisatie is het
belangrijk om hier aandacht aan te besteden. Ook bijvoorbeeld sociale
vaardigheden en collegialiteit zijn aandachtspunten hierin. In het
personeelsbeleid moet aandacht zijn voor de persoonlijke
loopbaanplanning van alle medewerkers. U moet situaties creëren
waarin telewerkers elkaar en de “kantoorklerken” kunnen ontmoeten
in een sociaal ontspannen omgeving.
De leidinggevende vervult een coachende
en begeleidende rol en creëert een sfeer waarin medewerkers hun
problemen naar voren brengen. Daarnaast heeft de leidinggevende
speciale aandacht voor het risico van grensvervaging tussen werk en
privé. Managers moeten dus ook voorbereid en getraind worden om
telewerk(ers) te kunnen faciliteren.
Fase 4: Voorbereiden telewerkers en management
In deze fase dient invulling gegeven te
worden aan de noodzakelijke randvoorwaarden voor een succesvol
telewerkproject, zoals een telewerkovereenkomst, de invulling van de
telewerkplek, een huishoudelijk reglement, administratieve procedures
voor het reilen en zeilen van een telewerkorganisatie:
ziekteverzuimregistratie, communicatieprocedures (doorsturen e-mail).
De organisatie stelt geld en tijd
beschikbaar voor het implementeren van de telewerkorganisatie.
Telewerken is niet van de ene op de andere dag gerealiseerd. Dit
vergt voorbereiding: de voorwaarden moeten duidelijk worden
vastgesteld, medewerkers en ook leidinggevenden moeten worden
begeleid bij de veranderende situatie. Er moet ook ruimte zijn om op
basis van opgedane ervaring de telewerkregeling bij te stellen.
Beoordelen op aanwezigheid is
onmogelijk bij telewerken. Elektronisch controleren op kwantiteit en
kwaliteit is zonder medeweten van de medewerker bij wet verboden. Het
staat ook haaks op de benodigde zelfstandigheid van de medewerker. Er
moet een functioneringssysteem zijn dat het mogelijk maakt het werk
van de medewerkers te beoordelen. En dit gaat verder dan de output
alleen.
Op de afdeling moeten duidelijke
afspraken gemaakt worden over ondersteuning van de telewerkers.
Hierbij valt te denken aan het doorschakelen van de telefoon,
versturen en ontvangen van post. Speciale aandacht voor de
‘achterblijvers' op kantoor is noodzakelijk. Het voordeel van
telewerken is dat medewerkers ongestoord kunnen werken. Maar voor de
medewerkers op kantoor geldt vaak juist het omgekeerde: meer
telefoontjes, meer vragen van collega's en chef, enzovoorts. Hiervoor
zijn goede afspraken over de bereikbaarheid van alle collega's nodig.
Alle mededelingen die voor medewerkers zijn bestemd, worden
gelijktijdig ook verstrekt aan telewerkers (bijvoorbeeld via een intranet, de e-mail
of post).
Fase 5: Starten telewerkpilot
Voor het invoeren van telewerken wordt
een projectmatige aanpak voorgesteld. Het is zelfs aan te raden om
het project te starten met een kleine pilot, waarin een groep
medewerkers participeert, waarvoor telewerken duidelijke voordelen
biedt. Tevens een manager, die ook overtuigd is van de voordelen. Een
pilot maakt het mogelijk om in de praktijk ervaring op te doen,
tussentijds bij te sturen en de reacties van collega's of andere
afdelingen te polsen. Ook zal blijken of telewerken binnen de cultuur
van het bedrijf past. Met een pilot worden de risico’s voor het
bedrijf afgebakend en de beheersbaarheid vergroot. Een belangrijk
element in de opzet van de pilot is dat op geregelde tijden meetbare
mijlpalen worden ingebouwd. Met het wel of niet bereiken van deze
mijlpalen moet blijken in hoeverre voortgang is geboekt en hoe
succesvol telewerken is.
Fase 6: Inrichten beheerorganisatie
Het telewerkproject is officieel is
ingevoerd, als telewerken onderdeel van de organisatie is geworden.
Dat betekent dat telewerken ook beheerd moet gaan worden en permanent
aanwezig blijft. Vanuit beheermatig oogpunt betekent dit dat niet
alleen xe technische infrastructuur onderhouden wordt,
maar dat ook de administratieve organisatie beheerd moet worden. Om
enig inzicht te geven wat dit beheer inhoudt volgt hier een korte
opsomming: beheren van:
- Telewerkovereenkomsten;
- Huishoudelijk reglement;
- Arbeidsvoorwaarden;
- Communicatieprocedures;
- Formeel en informeel overlegprocedures;
- Inrichting telewerkplekken.
Tot slot nog enkele suggesties.
- Begin met een pilot;
- Laat medewerkers niet te veel dagen telewerken;
- Maak duidelijke afspraken met de telewerker en leg deze vast;
- Zorg voor een heldere procedure voor invoering;
- Zorg voor goed functionerende en voldoende voorzieningen op de thuiswerkplek;
- Uit het oog maar niet uit het hart van de organisatie: organiseer informele en formele bijeenkomsten tussen telewerkers, medewerkers en management op geregelde tijden;
- Leg beschrijvingen vast over werkplekken, opleidingsprogramma, telewerkovereenkomsten en beheerorganisatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten