woensdag 9 november 2011

0.1 Leeswijzer voor de TeleWerkWijzer


Dit blog is een heel pragmatische handleiding. U kunt natuurlijk het blog van voor naar achter lezen (van oude blogs naar meer recent). Maar dat is misschien niet altijd het meest handig en mogelijk heeft u daar de tijd niet voor. De Telewerkwijzer is dan ook zo opgezet dat dit niet hoeft; u kunt een andere volgorde aanhouden en er voor kiezen delen helemaal over te slaan.

  • ‘Wat is telewerken’ beschrijft het begrip zoals we dat in dit blog gehanteerd hebben. Het kan ook in uw eigen situatie handig zijn om het begrip ‘telewerk’ in te perken. Niet alles wat buiten de poort gebeurt is in onze definitie telewerk.
  • ‘Organisatieperspectief’ beschrijft de belangrijkste argumenten gezien vanuit de werkgever, ons inziens nogal eens een vergeten standpunt. Welke elementen spelen nu feitelijk een rol bij de vraag of telewerken bij kan dragen aan het resultaat, maar niet uitsluitend in financiële zin. Moet u vanuit bedrijfsredenen een keus voorbereiden, dan vindt u hier de belangrijkste argumenten.
  • ‘Medewerkersperspectief’ gaat in op de visie van het personeel dat mag of moet gaan telewerken. Managementstijl, soorten werk en soorten medewerkers vormen delen van dit hoofdstuk. Methodes voor invoer worden beschreven waardoor een zekere mate van modelvorming toegepast kan worden. Voor personeelsmanagers, ondernemingsraden, verandermanagers een aan te raden onderdeel.
  • In ‘Juridische en fiscale aspecten’ komen de regels en het geld naar voren dat van overheidswege rond het fenomeen telewerk is geïnstitutionaliseerd. Om verschillende redenen en daarom ook op verschillende manieren draagt de overheid een positief steentje bij aan de keuze voor invoering van telewerken. Doe er uw voordeel mee, financieel manager, personeelsmanager, OR-lid. Maar ook wie wil weten of fiscaal het onderste uit de kan gehaald wordt kan hier terecht.
  • In ‘Invoeren en beheren’ gaan we in op de werkelijke invoering, waarbij we eerst puntsgewijs het bedrijf en de organisatie onder de loep nemen en pas in tweede instantie naar de techniek kijken. Voor wie projectmatig betrokken is en een lijstje met belangrijke invoeringsfactoren wil hebben.
  • ‘De criteria voor succesvol telewerken’ somt alle elementen nog eens kort op, in volgorde. In ongeveer een bladzijde heeft u de belangrijkste componenten als een controlelijstje bij elkaar staan.
  • Dit blog sluit af met een Epiloog en met een overzicht van handige achtergrondinformatie, adressen en internetlinks, waardoor u meteen met telewerken aan de slag kunt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten