Telewerken wordt soms gezien als middel
om een sociaal rechtvaardige werkverdeling mogelijk te maken. Er
wordt gesproken over mensen, die niet aan een regulier werkproces
kunnen deelnemen, zoals huisvrouwen en mensen die ver van een
(geschikte) werkgever wonen. Voor mobiel gehandicapten zou telewerken
de optie zijn om toch een actieve rol te kunnen spelen. Het is de
vraag of door dergelijke argumenten het telewerken niet in een
bijzondere hoek is gezet, namelijk de uitsluitende rechtvaardiging
door standpunten van werknemerszijde.
Het lijkt er dan op of er geen werkgeversstandpunt over telewerken is, dus los van de bovenstaande argumenten. Wij zijn echter van mening dat er van de kant van de werkgever wel degelijk valide argumenten, voor en tegen, zijn. Het initiatief voor telewerk hoeft dus niet bij de werknemer te liggen en doorslaggevend zou een bedrijfsreden kunnen zijn.
Het lijkt er dan op of er geen werkgeversstandpunt over telewerken is, dus los van de bovenstaande argumenten. Wij zijn echter van mening dat er van de kant van de werkgever wel degelijk valide argumenten, voor en tegen, zijn. Het initiatief voor telewerk hoeft dus niet bij de werknemer te liggen en doorslaggevend zou een bedrijfsreden kunnen zijn.
Telewerken zien wij, zoals in de vorige blog-posting is uiteengezet, als een werkmethode. Het is er een
van velen, zoals het hiërarchische model, Henri Fords lopende band,
de kwaliteitscirkels en de zelfsturende teams. Het is dus, zoals ook
bij al die andere modellen, beter om te kijken wat telewerken aan
voor- en nadelen biedt voor bedrijf, medewerker en samenleving. In de volgende vijf blogs gaan we bekijken welke elementen van de kant van de
organisatie in uw keuzemodel een rol kunnen spelen. Het is aan u om
te bepalen of en, zo ja, welke van die elementen in uw eigen situatie
meegewogen moeten worden.
Een aardige methode is om een team
samen te stellen uit alle belanghebbende groepen en met hen een dag te besteden
om de voor- en nadelen van telewerken in uw organisatie op een rij te
zetten. U kunt hier onder meer bij betrekken: een vertegenwoordiger
van het lijn- of projectmanagement, iemand die telecommunicatie en IT
(ICT) in zijn portefeuille heeft, personeelszaken, eventueel een
vertrouwenspersoon, bedrijfsarts, jurist en een vertegenwoordiger van
de ondernemingsraad en/of vertegenwoordigers van verschillende
professies in uw organisatie. Zorg er voor dat u dekking heeft van
het hoogste beleidsorgaan, de directie of het managementteam. Voorkom
dat u een belanghebbende partij overslaat; u moet hen in elk geval
vooraf en achteraf inlichten over de bedoeling en resultaten van deze
bijeenkomsten. Het is, omwille van de effectiviteit bij een wat
grotere organisatie, verstandig u in het proces te laten begeleiden
door een onafhankelijke buitenstaander. Om u voor te bereiden geven
wij u in dit blog een aantal argumenten.
Nieuwe werkmethoden worden in
organisaties gewoonlijk pas ingevoerd als het hogere management er,
goedschiks of kwaadschiks, van overtuigd is dat de methode op een of
andere wijze bijdraagt aan een verbetering van de effectiviteit of
efficiëntie van de organisatie, het bedrijf. Ook voor telewerken
geldt dat er meer dan één argument voor en tegen is. Het is de
kunst om uit te vinden welke in uw situatie gelden. Het gaat daarbij
lang niet altijd om kostenbesparing, zoals uit de volgende blog-postings moge blijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten