Voor het integreren van arbeidsgehandicapten zijn er extra aanpassingen nodig zoals bijvoorbeeld aangepaste werkplekken, computers, taxivervoer of rolstoeltoegankelijke kantoorruimte. Om de drempels voor integratie van arbeidsgehandicapten te verlagen, heeft de overheid verschillende subsidieregelingen ingesteld om arbeidsgehandicapten aan werk te helpen. Een aantal jaren geleden waren de procedures voor het aanvragen van subsidies administratief omslachtig, ontoegankelijk, traag en inefficiënt. Daar is bij de invoering van verschillende wetten verandering in aan het komen.
Er worden steeds nieuwe wetten en
regelingen ingevoerd, met als doel arbeidsongeschiktheid te voorkomen
of te beperken en de lasten van arbeidsongeschiktheid van werknemers
door te berekenen aan hun werkgever. Dergelijke wettelijke regelingen
hebben tot doel om werkgevers te stimuleren arbeidsgehandicapte
werknemers in dienst te houden of te nemen en stimuleert dit door het
verstrekken van tegemoetkomingen en subsidies aan onder meer
werkgevers.
Naast de invoering van de wet en
regelgeving heeft het toenmalige Lisv (Landelijk instituut sociale
verzekeringen, later onderdeel van het UWV) software ontwikkeld voor
werkgevers om het gebruik van deze regelingen voor hen inzichtelijker
te maken. Met behulp van rekenmodellen wordt aangegeven welke
subsidieregelingen voor u van toepassing zijn bij het in dienst nemen
of houden van een arbeidsgehandicapte werknemer. Deze gaf inzicht in:
- Vergoeding van de kosten van werkaanpassingen;
- Toekenning van een (her)plaatsingsbudget of pakket op maat;
- Vermindering van de basispremie WAO;
- Afdrachtvermindering loonheffing;
- No-riskpolis Ziektewet;
- No-riskpolis WAO;
- Gedifferentieerde premie WAO
Een goede subsidiewijzer bevat een
berekeningsmodel van die belangrijkste tegemoetkomingen en subsidies
waarvoor u in aanmerking kunt komen als u arbeid laat verrichten door
werknemers met een arbeidshandicap of langdurig werklozen of personen
met een laag inkomen. Informeer ook bij uw ondersteunende diensten
zoals uw uitvoeringsinstelling, het arbeidsbureau en de
belastingdienst naar de mogelijkheden. Denk aan een tijdige aanvraag!
Andere wetten hebben tot doel
arbeidsongeschiktheid te voorkomen of te beperken en berekent de
lasten van arbeidsongeschiktheid van werknemers daarom door aan hun
werkgever. Om u wegwijs te maken in de gevolgen van deze wet,
toegespitst op uw situatie, en om u bewust te maken van de kosten van
arbeidsongeschiktheid van uw werknemers, is vaak een website of
speciale software beschikbaar. U kunt met dit programma een
berekening maken van de extra premie die u betaalt als uw werknemers
arbeidsongeschikt worden. Die extra premie kunt u zich geheel of
gedeeltelijk besparen als u meewerkt aan het voorkomen van
arbeidsongeschiktheid en inzetten voor het reïntegreren van
arbeidsgehandicapten.
In sommige uitkeringswijzers kunt u
globaal een berekening maken van de hoogte van de
arbeidsongeschiktheidsuitkering die aan een werknemer wordt
toegekend. De uitkeringslasten worden berekend zonder en met de
werkgeverslasten over de uitkering. U krijgt dan een overzicht van de
premie die u moet betalen als een werknemer een uitkering ontvangt
zoals berekend. Al deze hulpmiddelen dienen actueel bekeken te worden
en internet is daarvoor een geschikt hulpmiddel.
Fiscale en juridische aandachtspunten:
- Laat u informeren door de uitvoeringsinstelling waarbij u aangesloten bent, de afdeling Reïntegratie; zij kunnen u informeren over subsidiemogelijkheden via de wet.
- Vraag naar de berekeningswijzer bij de uitvoerings- of uitkeringsinstantie (vaak een webtool of een download, soms een DVD). Let op of het hulpmiddel beschikbaar is voor uw type computer (Windows, Apple, Linux) of voor een mobiel device (smart phone, tablet).
- Zoek websites van de ministeries op voor de laatste stand van zaken aangaande subsidiemogelijkheden voor arbeidsgehandicapten;
Geen opmerkingen:
Een reactie posten