Indien u van plan bent telewerken te gaan invoeren in uw organisatie, kan dit op verschillende manieren gerealiseerd worden. Bijvoorbeeld langs een informele weg, waarbij geen formele afspraken worden gemaakt tussen telewerker en directie (gedoogbeleid). Het kan ook zijn dat verschillende afdelingen of divisies de mogelijkheid krijgen te gaan telewerken. In dat geval worden afspraken in de vorm van telewerkovereenkomsten gemaakt, die door de ondernemingsraad en fiscus geaccepteerd worden. In het geval er sprake is van grootschalige invoering, wordt de gehele organisatie ingericht op telewerken.
Invoering verschilt dus per organisatie
en hangt nauw samen met de doelstellingen die met telewerken worden
nagestreefd. Wordt bij de ene organisatie telewerken grootschalig
ingevoerd (denkt u maar aan de grote kantoorgebouwen met
flexwerkplekken), er zijn ook kleine bedrijven die eigenlijk al
tijden telewerken, maar het nooit zo hebben gedefinieerd
(zelfstandige adviseurs). In het laatste geval is telewerken evident
voor het bestaansrecht van het bedrijf. Niet alleen de na te streven
doelstellingen bepalen de keuze voor telewerken, ook de
organisatiecultuur, de stijl van leiding geven en het soort werk
bepalen de keuze en de wijze waarop telewerken wordt ingevoerd. Met
andere woorden: telewerk is altijd maatwerk voor een organisatie.
Desondanks is het mogelijk activiteiten te benoemen die tezamen een
leidraad kunnen vormen bij de implementatie, waarbij de specifieke
situatie bepalend is voor de mate waarin elke activiteit wordt
uitgevoerd. De volgende telewerkstappen worden onderkend:
Fase 1. Oriëntatiefase
In deze fase worden alle voor- en
nadelen, en eventueel te nemen drempels bij invoeren van telewerken
in uw organisatie onderzocht. Deze worden voorzien van een
kosten-baten analyse. Aspecten die aan bod komen, staan in voorgaande
hoofdstukken aangegeven. Afhankelijk van de situatie komen zij in
meer of meerdere mate aan bod. Deze oriëntatiefase wordt afgesloten
met een rapportage met conclusies en aanbevelingen voor het wel of
niet kiezen voor telewerken.
In de oriëntatiefase wordt onderzocht
wat de sleutelfactoren zijn voor het bedrijf om wel of niet te gaan
telewerken. In de praktijk werden in volgorde van belangrijkheid de
volgende factoren genoemd als reden om te gaan telewerken:
- Maximaliseren van werktijd
- Verhoging productiviteit/efficiëntie
- Toewijzen van werkzaamheden aan medewerkers (de diepere achtergrond van dit antwoord is ons niet bekend)
- Motivatieverhoging van de medewerkers
- Vasthouden of opnieuw aantrekken van eigen personeel
- Invulling overwerk
- Kantoorkostenbesparingen
Uiteraard zijn er ook drempels om wel
of niet te gaan telewerken. De meest voorkomende drempels zijn:
- Organiseren van goede communicatie tussen leidinggevende en telewerkers, en telewerkers onderling;
- De schaalgrootte van de organisatie (hoe groter de organisatie, des te minder het succes van telewerken);
- De angst voor sociaal isolement;
- De kosten van hard- en software;
- Training en begeleiding van de telewerkers.
In de opzet van het project dient
specifiek rekening gehouden te worden met de hier genoemde factoren.
Er worden drie factoren onderkend die cruciaal zijn voor een
succesvolle invoering van telewerken:
- de bestaande IT infrastructuur,
- de schaalgrootte waarop telewerken in de organisatie wordt ingevoerd,
- de mate waarin de medewerkers in teamverband willen en kunnen werken.
Deze oriëntatiefase wordt afgesloten
met conclusies en aanbevelingen over het vervolg van telewerken voor
het bedrijf. Uit het onderzoek moet duidelijk worden hoeveel en waar
de winst van telewerken voor het bedrijf te behalen is.
Suggesties:
- Laat telewerken aansluiten bij de strategie, in plaats van het te gebruiken als instrument voor Organisatieverandering.
Aanstellen telewerkcoördinator en vormen projectgroep
Als uit de oriëntatiefase is gebleken
dat telewerken interessante mogelijkheden biedt, moet er een
projectplan worden opgesteld. Daarbij is het goed een gedreven
telewerkcoördinator aan te wijzen, die wordt ondersteund door een
extern adviseur of door een projectteam, waarin vertegenwoordigers
van het management en van de afdelingen automatisering,
personeelszaken en faciliteitenmanagement zitting hebben. Deze
projectgroep krijgt als eerste taak het ontwikkelen van een
projectplan. Neem de mens en niet de technologie als uitgangspunt:
- Zorg voor een breed draagvlak oftewel instemming en ondersteuning van alle betrokkenen:
- Stel een gedreven telewerkcoördinator aan, die direct voordeel van telewerk heeft bij verrichting van zijn werk;
Ontwikkelen projectplan
Bij het maken van het projectplan wordt
in onze aanpak vanuit een technische en organisatorische invalshoek
bekeken hoe telewerken wordt ingevoerd. In de volgende blog-artikelen worden deze invalshoeken nader toegelicht.
Nadat de keuze om te gaan telewerken is
genomen, worden de technische en organisatorische aspecten bekeken en welke
eventueel aangepast moeten worden. Het eindresultaat van het traject
is dat er een aangepaste telewerkinfrastructuur gerealiseerd is en
een organisatie, die het telewerken beheert.
Schematisch komen in grote lijnen de
aspecten aan bod, zoals in bijgaande figuur zijn aangegeven. De mate
waarin zij aandacht verdienen is afhankelijk van de situatie,
doelstellingen en type organisatie waar telewerken wordt ingevoerd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten