dinsdag 6 maart 2012

3.5.1 Algemene kenmerken medewerker


Telewerk en het mede daarop gebaseerde Nieuwe Werken bestaan dankzij informatie-technologie. Telewerkers moeten daarom in de beginfase affiniteit en ervaring hebben of krijgen met het gebruik van computers en telecommunicatie. Zij dienen te beschikken over

  1. enige kennis van computer, software en telecommunicatie,
  2. een hoge mate van zelfstandigheid,
  3. flexibele werkhouding en
  4. de bereidheid tot telewerken.

U moet bij “computerkennis” niet denken aan het kennisniveau van een ICT medewerker, maar eerder van een handige en nieuwsgierige administratieve kracht. Van een telewerker mag niet verwacht worden dat deze alle optredende problemen zelfstandig het hoofd kan bieden, maar zij of hij moet wel in staat zijn telefonische instructies van een helpdesk te interpreteren en uit te voeren, aannemend dat de helpdesk competent genoeg is.

Door de risico’s van het werken zonder directe sociale omgeving is het verstandig te kiezen voor medewerkers die hebben laten zien over uitstekende sociale en relationele contacten te beschikken. Zij zijn namelijk goed in staat zich te redden en zelf hun netwerk gaande te houden. Van hun wijze van optreden kunt u veel leren. Iemand, die op deze punten minder scoort, zou wel eens een erg teruggetrokken leven kunnen gaan leiden.

Medewerkers moeten bovendien werk uit kunnen voeren, waarbij zij vrijwel geen steun nodig hebben. Als de introductie van telewerken gecombineerd wordt met het gebruik van nieuwe technologie, een nieuw softwarepakket bijvoorbeeld, dan kunt u op de problemen gaan zitten wachten. Zorg dat het pakket eerst in de bedrijfsomgeving door en door getest is, met name door hen die er straks thuis mee moeten werken. Weinig zaken zijn zo frustrerend als thuis niet kunnen werken en je weet niet waarom.

Last but not least is het essentieel dat er een goede technische infrastructuur aanwezig is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten