maandag 19 maart 2012

4.0 Juridische en fiscale aspecten

Juridische zaken rondom telewerken hebben betrekking op de wetgeving waarmee uw bedrijf in aanraking komt zodra u telewerken invoert. Zij spreiden zich over verschillende gebieden uit. Te beginnen met de arbeidsvoorwaarden.
Steeds meer bedrijven bieden hun medewerkers de mogelijkheid te gaan telewerken. Vaak wordt de medewerker een personal computer of laptop ter beschikking gesteld, die zij meenemen naar opdrachtgevers, cliënten, of mee naar huis om daar nog wat werkzaamheden te kunnen verrichten. In de praktijk gebeurt dat veelal ongemerkt en het bedrijf laat dit vaak ongemoeid. Dat hieraan ook risico’s zijn verbonden, daar komt men pas later achter, als het kwaad is geschiedt. Zoals de constatering dat vitale gegevens voor het bedrijf op een laptop naar buiten gaan, en de pc met schijf teloor gaat. Wie is dan verantwoordelijk voor het verloren gaan van de pc en de gegevens?

Een andere vraag is welke houding de fiscus heeft ten aanzien van telewerkvergoedingen, of de vraag in hoeverre softwarelicenties van toepassing op telewerkapparatuur zijn, of de vraag welke eisen aan de telewerkruimte worden gesteld in het kader van een arbeidsomstandighedenbesluit. In dit hoofdstuk zal aan deze vragen aandacht worden besteed.

In veel gevallen wordt telewerken geïnstitutionaliseerd doordat bonden en bedrijfsleven telewerken steeds vaker opnemen in de CAO’s die worden afgesloten. In deze CAO’s wordt overeenstemming bereikt over de financiële kaders waarbinnen telewerk verricht wordt. Denk daarbij aan vergoedingen voor apparatuur en de verzekering en de investeringen in een gezonde werkplek. In de volgende paragrafen wordt nader ingegaan op de hoogte van de vergoedingen, de voorwaarden waaraan voldaan moet worden vanuit fiscaal oogpunt en het arbeidsomstandighedenbesluit.

Het zal duidelijk zijn dat de hier weergegeven regels voor onder meer tegemoetkomingen gedateerd kunnen zijn op het moment dat u deze tekst hanteert. Gebruik deze opmerkingen dus ook als voorbeeld, maar zoek uit welke regelingen er op dit moment gelden. Laat u adviseren door de belastingdienst, door uw arbeidsjuridisch en uw fiscaal adviseur en eventueel door een specialist op het gebied van de verschillende regelingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten