zaterdag 18 februari 2012

3.4.3 Methodiek Passend Telewerken

De positieve bijdrage, die telewerken kan leveren bij preventie en/of terugdringing van ziekteverzuim en bij re-integratie van arbeidsgehandicapte mensen is de laatste jaren sterk toegenomen. Echter, met het vinden de medewerker, het aanschaffen van apparatuur en het inrichten van een goede telewerkplek bent u er nog niet. Juist voor arbeidsgehandicapten is maatwerk in arbeidsomstandigheden en werkorganisatie nodig.


In opdracht van het Lisv (Landelijk Instituut Sociale Verzekeringen, nu UWV) heeft TNO-Arbeid een methode ontwikkeld met de naam “Passend Telewerken”[1] voor het project “Telewerken als werkaanpassing in het kader van ziekteverzuim- en re-integratiebeleid”. Met deze methode wordt op een systematische wijze onderzocht of telewerken het de medewerker mogelijk maakt weer sneller en/of beter aan de slag te gaan of te blijven. Daarnaast geeft deze methode inzicht in de wijze waarop telewerken als werkaanpassing gerealiseerd en in een later stadium geëvalueerd kan worden.

De methode is een instrument dat door direct bij de begeleiding van arbeidsgehandicapte medewerkers betrokken functionarissen gebruikt kan worden, zoals de leidinggevende, personeelsfunctionaris, bedrijfsarts, arbeidsdeskundige of een verzekeringsarts. Goed gebruik van de methode vereist een nauwe samenwerking tussen deze personen, waarbij één van hen de rol van casemanager op zich neemt.

Daarnaast dienen functionarissen, die vanuit hun functieuitoefening een bijdrage gaan leveren aan de realisatie van de telewerkaanpassing, nauw betrokken te worden. Voorbeelden zijn: iemand die de directie vertegenwoordigt (eindverantwoordelijkheid, voorwaardenscheppend, zoals reserveren van budgetten), een ICT deskundige (installatie hard- en software, netwerkbeheer), een telewerkcoördinator (aanspreekpunt over vragen over telewerken), een ergonoom (advies over werkplekinrichting en –aanpassing) en een Arbo-coördinator (ontwikkeling begeleiding ziekteverzuim en re-integratie). Met deze aanpak wordt het begeleidingstraject in de organisatie stevig verankerd.

Het aardige van deze methodiek is dat deze in het algemeen kan dienen als een toetsmiddel voor de invoering van telewerken, los van de vraag of dat voor de re-integratie van arbeidsgehandicapten gebeurt of ter voorkoming van ziekteverzuim. Neem er dus kennis van en gebruik het, ongeacht de reden dat u telewerken in wilt gaan voeren!

Voordelen en aandachtspunten

Aandachtspunten speciaal met betrekking tot integratie arbeidsgehandicapten:
  1. Maak een overzicht welke handicaps nu werkelijk belemmerend zijn voor functies, die voor telewerken in aanmerking komen. Maak daarna een lijst van welke handicaps u kunt bedenken, die dus feitelijk geen probleem kunnen zijn. Pas uw beleid met betrekking tot werving en selectie hierop aan.
  2. Zoek in uw bedrijfstak succesvolle of gefaalde voorbeelden. Deze kunt u vinden bij de afdeling Arbeidsintegratie van uw bedrijfsvereniging. Analyseer de plussen en minnen en ga, waar mogelijk, eens langs en praat met de verantwoordelijke personeelsmensen.
  3. In veel gevallen neemt de direct verantwoordelijke manager van de medewerker acties tot integratie; steun deze manager door hem te laten assisteren door personeelsmanagement, bedrijfs- en/of Arbo-arts;
  4. Informeer bij het UWV WERKbedrijf, bij de afdeling Re-integratie.
  5. Informeer bij TNO (Arbeid) over de mogelijkheden van passend (tele)werken als werkaanpassingsmethodiek


---
[1]  Het document passendtelewerken.pdf is niet meer online, maar misschien op aanvraag verkrijgbaar bij TNO.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten