maandag 24 september 2012

6 De criteria voor succesvol telewerken

Uit het voorgaande blijkt al dat er veel variabelen zijn, die van invloed zijn op een succesvolle invoering van telewerken. In kort bestek willen wij hier de belangrijkste bevindingen voor u samenvatten. Let wel dat hiermee niet een uitputtende lijst gegeven wordt, maar dat we juist verwijzen naar die elementen die in onze ervaring noodzakelijk zijn en vaak te weinig of geen aandacht krijgen.

De voor- en nadelen

  • Beperk de definitie van telewerken. Zet grenzen op wat u er wel en niet onder wilt verstaan
  • Verduidelijk welke bedrijfselementen voordeel kunnen hebben bij telewerken: flexibiliteit van de arbeid, werving en selectie of retentie van personeel, kostenbesparingen
  • Ga in een werkgroepsvorm na wat u wilt bereiken
  • Betrek en motiveer alle betrokken partijen, ook de ondernemingsraad en directie
  • Zorg dat er eindverantwoordelijkheid voor (de invoering van) telewerken ligt bij een lid van de directie

De organisatie

  • Bepaal het einddoel en ook de huidige startsituatie
  • Stel haalbare doelen vast die u op korte of middellange termijn wilt bereiken
  • Bepaal of u alles in een keer wilt bereiken of dat u via een stappenplan werkt
  • Bepaal voor elke stap de personele en technische randvoorwaarden; kijk naar de administratieve organisatie
  • Betrek het lijnmanagement en laat hen kennismaken met de gewenste managementstijl
  • Bekijk de invloed op beoordeling en beloning en besluit hoe u daarmee omgaat
  • Communiceer de resultaten bedrijfsbreed; start een promotiecampagne

De persoon

  • Betrek medewerkers, die voor telewerken in aanmerking komen, in een vroeg stadium bij het proces
  • Stel de nieuwe beoordelingsmaatstaven vast, in aanmerking genomen de nieuwe stijl van management en de technische mogelijkheden
  • Stel een nieuw arbeidscontract op voor telewerken of een handvest, waarin normen en waarden van telewerken door alle partijen wordt onderschreven. Maak hier een persoonlijk contract van
  • Bepaal per medewerker of hij of zij voor telewerken in aanmerking komt en betrek de betrokken persoon bij de beslissing
  • Maak duidelijk waarom bepaalde functies, rollen of personen er niet voor in aanmerking komen

De techniek

  • De techniek biedt wel de basisvoorwaarden voor succesvol telewerken, maar is toch volgend en niet leidend
  • Gebruik beproefde technieken en laat u niet vanaf het begin meeslepen in technische avonturen
  • Betrek externe, onafhankelijke adviseurs en ga uit van wat u wilt bereiken en niet van wat er allemaal mogelijk is
  • Zorg voor voldoende ruimte voor scholing: de techniek wordt vaak als erg ingewikkeld ervaren
  • Start eventueel gewoon met goede e-mail faciliteiten en een persoonlijk internet abonnement

De maatschappij

  • Zoek uit wat de mogelijkheden zijn op fiscaal gebied
  • Zoek uit wat de mogelijkheden zijn op subsidie gebied
  • Vraag na of er vanuit de lokale overheid initiatieven zijn die een gedeeld draagvlak mogelijk maken
  • Betrek externe belangenorganisaties als er raakvlakken zijn en er mogelijk een gemeenschappelijk belang is
  • Laat niet na bekend te maken wat uw beleid en inspanningen zijn als er een positief maatschappelijk effect is te verwachten (arbeidsplaatsen, gehandicaptenbeleid, herintreders, minder parkeeroverlast en zo voort)

De toekomst

  • Evalueer met alle betrokkenen de effecten van de invoering van telewerken
  • Werk uw plannen bij als daar aanleiding voor is
  • Werk toe naar de volgende stap van uw plannen
  • Communiceer, communiceer en communiceer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten